lördag 17 november 2012

50/1000-lappar försvinner

camillamillans.blogspot.com
I slutet av nästa år kommer de gamla femtio och tusenlapparna sluta att gälla. Börjar jag bli gammal nu? Jag minns när de plockade väck papperstiorna, minns pappersfemmorna och kommer ihåg hur de efter hand har bytts ut och har en av varje sparad. Anledningen att dessa ska tas bort är att de inte har någon silverfärgad remsa på sig vilket gör att de är lättare att kopiera än de nya.

När jag var liten och min syster och jag fick pengar över kunde vi gå till kiosken, som inte finns kvar längre, och köpa godis. Jenka, Chock, Shake, Funny, Bugg.. tuggummi kostade femtio öre och då kunde man få växeln tillbaka i fem tioöringar. Inga barn idag minns dessa och det är väl tur det med tanke på hur trista de var att släpa runt på.

Nya tider kräver förändring även om det är jobbigt i början. Det ska nog bli bra utan dessa femtio och tusenlappar med!