söndag 4 november 2012

Platespotting

För alla oss som har en liten släng av samlarmani eller helt enkelt är lite annorlunda finns det saker som kan göras i det vanliga livet. För många år sedan berättade min pappa att han hade börjat jaga nummer på bilar, platespotta. Detta innebär att man letar efter en bil med nummer 001, sedan 002 och vidare till 999. Det beräknas ta ungefär tio år att ta sig dit.
Jag idiotförklarade honom. Vem orkade göra det? Det tänkte iallafall inte jag göra.

På väg hem från Stockholm i bilen ett par veckor senare mötte jag 001 och efter det är jag fast. Intresset går upp och ner vilket gör att det inte alltid går så bra men vissa nummer blir helt hopplöst jobbiga att hitta. Man blir dessutom sjuk på att kolla vad alla i grannskapet har för nummer på sina bilar. Jag skulle kunna berätta vad väldigt många hemomkring har för nummer. Jag kollar dessutom ut innan vilka bilnummer andra har när jag börjar närma mig deras.

Just nu är det 465 som jag letar efter. 461 tog över tre månader att hitta så det sackade ner tempot en hel del. Nu är jag dock på G igen.

För oss som tycker detta är kul eller för er som är nyfikna finns:
http://www.platespotting.com/