fredag 2 november 2012

Höjd pensionsålder!?

Från 67 till 69 år vill Moderaterna med Reinfeldt i spetsen höja lagen om anställningsskydd för att det ska bli möjligt att jobba dessa två åren till. För mig är inte detta något konstigt.
Det betyder alltså inte att du måste jobba dessa två åren utan att du skulle kunna få möjligheten att göra det om du vill. Som tur är vi alla olika och ser olika på detta.

Hade detta varit i Moçambique hade jag förstått att många hade skrikit. Där är medellivslängden 32 år. Vi kanske är lite gnälliga här?

Medellivslängden i Sverige är 84 år om jag inte minns fel. I Sverige skulle detta betyda att snittet för att få pension gick från 17 till 15 år. Jag jobbar gärna lite längre bara jag trivs.
För att man ska orka jobba så länge säger de att man kan byta jobb efter ungefär halva tiden.
Jättebra! Jag tror inte det är bra att vara på samma ställe för länge för man blir "hemmablind". När man är hemmablind ser man inte hur bra man egentligen har det. Många tänker alltid att de har det värst och det kanske är så att det är dax att byta yrke när man inte har glädjen för det längre.

Jag älskar mitt jobb men har en hel hög med alternativ som jag skulle kunna tänkt mig att jobba med. Jag vill inte låsa mig vid att jag måste vara lärare i 40 år till. Den dag jag inte orkar med tekniken och de nya ideer som finns får jag byta jobb. Det går alldeles utmärkt att läsa in något annat kvällstid.
De som har lite tyngre arbeten bör absolut tänka på detta.

Jag ser inte detta som ett hinder utan som en möjlighet för den som vill!
Frihet kallas det!
Självklart ska vi göra detta!